Gymnasieval

Jag läste i en tjejs blogg att det var omval för gymnasiet och hon hade problem med att välja. Det fick mig att tänka tillbaka på när jag valde gymnasiet.

Jag hade bestämt mig ganska tidigt i nian vad jag skulle välja. Kanske för att många alternativ av det jag skulle kunna tänka mig att gå ganska fort uteslöts. Jag hade velat gå Vreta - hästhållning. Men det var inget populärt hemma. Det kanske var bra, men jag hade gärna gått det. För jag hade väldigt lätt kunnat tänka mig att jobba med hästar i framtiden.  
Jag gick i alla fall barn och frotod och det är ingen slapp linje som det framgår bland de andra programmen. Vi hade arbeten att lämna in och de va inte så lätta alltid. Sen att vi hade praktiska saker som lekveckan, lekutställningen, bokveckan och liknande gjorde att vi utåt framstod som ett väldigt slappt program. Men det är ju som med allt annat. Det blir vad man gör det till. Vill man bara ha G så blev det ju inte lika ansträngande som om man ville ha MVG. Det jag vill komma fram till, tror jag, är att barn och fritid är ett bra program. I alla fall där jag gick. Sen har jag hört att på en del skolor så har BF:arna inget praktiskt mer än praktiken. Och det är rätt dåligt. För det är ändå ett yrkesförberedande program. Nu vet jag inte om man får någon titel när man slutat där eller om man är "ingenting". Jag blev "ingenting", men jag klarade mig bra ändå. Jag läsre ju vidare och får tid att tänka. Jag tycker i alla fall att jag gjorde rätt val. Det passade mig och det fanns hopp för även mig, som min kära far brukar säga.

På tal om val, min lilla kära pluttsyster väljer till gymnasiet i år med. Hon är så stor nu ju. Hon var så liten för inte alls länge sen.




Lillasyster Elin
Bilderna är från i sommaren -08 när vi var på Kreta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0